loading...
فروش برنج ارزان
مهدی بازدید : 49 دوشنبه 25 آذر 1398 نظرات (0)

✅ سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در نخستین اجلاس سراسری کانون‌ های تخصصی بسیج کشاورزی:

🔹تولید مهمترین وظیفه ما در وزارت جهاد کشاورزی است.

🔸مقوله توليد با سه اصل كشاورزي پايدار، رفع موانع و مديريت بازار در ارتباط است.

🔹از كمك و مشاركت همه زيربخش هاي کشاورزی استقبال می كنيم.

🔸تمامی اقدامات در بخش کشاورزی بايد مبتنی بر یافته هاي علمي محققين و پشتيبان تحقيقاتي داشته باشد.

🔹براي اقدامات مشاركتي مختلف همچون مبارزه با آفت ملخ باید مدیریت به بخش تخصصي مانند حفظ نباتات واگذار شده و ما نیز به این بخش كمك كنيم.

🔸باید با افزایش توان و همگرايي بيشتر بتوانيم با محدوديت ها مقابله كنيم.

🔹گندم بايد خودكفا بماند تا کشور نگراني براي غذا نداشته باشد.

🔸ورود بسيجيان متخصص به صحنه توليد و كمك به بخش كشاورزي اقدامی پسنديده و گام جديدي است که مي تواند موثر باشد.

🔹حوزه نمايندگي ولی فقیه و بسيج ظرفيت هاي خوبي هستند كه مي توانند در خدمت توليد باشند.

🔸باید از توان و مهارت بسيجيان در بخش کشاورزی بهره گیری شود.

مهدی بازدید : 50 شنبه 23 آذر 1398 نظرات (0)

اص برنج قهوه ای در طب سنتی

پیشگیری از پیشرفت دیابت: مصرف زیاد از حد برنج سفید خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد. بهتر است به دنبال جایگزین مناسبی برای آن باشیم. طی تحقیقات محققان دانشگاه هاروارد مصرف ۲ نوبت برنج قهوه ای در هفته می تواند از دیابت پیشگیری کند. چرا که روند آزاد سازی قند در آن به مراتب کند تر از برنج سفید است.

جلوگیری از سرطان روده و سینه و بهبود سیستم گوارش بدن: فیبر موجود در مواد غذایی می تواند از سرطان پیشگیری کند و برای بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن نیز مفید است. برنج قهوه ای ماده ای سرشار از فیبر است که می تواند از سرطان های روده و سینه و مشکلات گوارشی مانند یبوست پیشگیری کند.

کمک به سلامت استخوان ها: برنج قهوه ای سرشار از منیزیم و کلسیم است. این دو ماده در حفظ سلامت استخوان ها و پیشگیری از بیماری هایی مانند ورم مفاصل وپوکی استخوان موثر است. مصرف روزانه یک پیمانه از آن می تواند ۲۱ درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم را برطرف کند.

درمان بی خوابی و اختلالات عصبی: برنج قهوه ای با داشتن ملاتونین یا همان هورمون خواب می تواند به تمدد اعصاب و افزایش کیفیت خواب کمک کند. همچنین با وجود مواد معدنی ضروری مانند منگنز و ویتامین B می تواند به عملکرد خوب مغز کمک کند. با جلوگیری از فعال شدن ناگهانی سلول های عصبی می تواند به حفظ آرامش عضلات و اعصاب کمک کند.

خواص برنج قهوه ای برای لاغری

جلوگیری از افزایش وزن از جمله خواص برنج قهوه ای است. منگنز ماده ای است که به سنتز چربی در بدن کمک می کند. از آنجایی که برنج قهوه ای نیز حاوی این ماده است، می تواند ابزار مناسبی برای کنترل وزن در افرادی که مشکل چاقی دارند باشد. تحقیقات دانشگاه هاروارد نیز نشان می دهد که زنانی که غلات کامل از جمله برنج قهوه ای را در رژیم غذایی خود قرار داده اند بهتر و راحت تراز دیگران توانسته اند به وزن ایده آل خود دست یابند. برنج قهوه ای مصرف کنید و لذت ببرید.

در طرز تهیه اولیه برنج منجر می شود برنج قهوه ای در دسته ی غلات کامل قرار گیرد و مواد معدنی و ویتامین های بیشتری را در خود داشته باشد . این برنج به دلیل ضایعات کمتری که دارد و شناختی که مردم نسبت به خواص برنج قهوه ای پیدا کرده اند، مصرف آن در کشور رو به افزایش است.

از نظر نوع طبخ هیچ تفاوتی بین برنج قهوه ای و سفید وجود ندارد. برنج قهوه ای را به دلیل روغن های طبیعی و مواد املاحی که دارد نمی توان بیش تر از ۶ ماه نگهداری کرد. ممکن است به دلیل روش نگهداری نادرست فاسد شود و بهتر است که در یخچال نگهداری شود. در غیر این صورت مسمومیت غذایی را به دنبال دارد.

برای اطلاعات بیشتر راجب مضرات برنج قهوه ای میتوانید در شمال رایس مشاهده کنید.

مهدی بازدید : 45 شنبه 23 آذر 1398 نظرات (0)

گیاه لونگان , ( به انگلیسی : Longan ) , ( به پارسی دیده اژدها ) درخت مدام سبز از خانواده soapberryy است که ساکن چین و هند هست .

گیاه لونگان دارنده میوه شیرین و خوشمزه است . علت نامگذاریگیاه لونگان به دیده اژدها به دلیل شباهت میوه آن به کره دیده هنگامی که از میانه نصف می شود است . گیاه لونگان بوسیله مهاجران چینی به جنوب شرق آسیا وارداتی شده‌است . گیاه لونگان غالباً به صورت نو و نپخته یا این که به صورت نوشیدنی ای که دارنده تکه هایی از میوه ی لونگان است طرفدار متعددی دارااست . از میوه گیاه لونگان برای تنظیم سالاد میوه , شیرینیجات , ترشیجات و تحت عنوان تزئین در آبمیوه کوکتل به کار گیری می شود . چینی ها میوه گیاه لونگان را ابتدا کم آب و آن‌گاه از کم آب شده میوه لونگان در چای به کارگیری می نمایند .
نام‌های دیگر گیاه لونگان به انگلیسی عبارتنداز : Dimocarpus longan , commonly known as the longan .





ویژگی ها گیاه لونگان

گیاه لونگان به صورت میانگین میتواند تا طول 20 تا 23 فوت ( هر فوت متساوی 30 . 48 سانتی متر است ) رویش نماید . گیاه لونگان پوستی نظیر چوب پنبه ای و تاج زردرنگ دارااست و برگ های آن سبز تیره با بافت چرمی می باشند . میوه گیاه لونگان دارنده یک پوست آسیب پذیر با لکه های قهوه ای ( به اسم pericarp ) دارااست . محتوای باطن این پوسته ماده ای سپید رنگ و تقریباً روشن همراه با یک دانه بزرگ به رنگ قهوه ای یا این که سیاه در راس است .


گیاه لونگان کجاها پرورش می کند؟

گیاه لونگان در بخشها استوایی و نیز بخش ها سردسیری که کولاک و یخ بندان نداشته باشند سازش داشته و پرورش می نماید . در اوضاع مطلوب گیاه لونگان در میان 6 تا 7 متر رویش می نماید . گیاه لونگان به کولاک و یخ بندان مهم است و محیط مورد‌علاقه درخت فضایی است که در حین سال دمای آن به پایین 5 جايگاه سانتیگراد افت نکند.
مهدی بازدید : 54 پنجشنبه 21 آذر 1398 نظرات (0)

🔷🔶سوالی که ممکن هست باغداران محترم  داشته باشند
در بحث باغات آیا ضرورتی دارد شخم بزنیم یا خیر؟؟؟
و چگونه این عملیات باید انجام شود؟؟؟
▪️پاسخ:

✔️در بحث شخم باغات، علی الخصوص در باغات بارده و چندین ساله باید از شخم عمیق اجتناب شود و توصیه صرفا این هست که "کولتیواتور"زده شود و دلیل اصلی آن اینکه
1⃣ شخم عمیق هم باعث صدمه به ریشه می شود.
2⃣و هم باعث صدمه به بافت خاک می شود که این شرایط در باغاتی که شیبدار هستند بخصوص در فصل خزان غیر قابل جبران هست.
👈پس در بحث شخم زدن در باغات گام اول اینست که در باغات بدلیل تبعاتی که ایجاد می شود از پرداخت به شخم عمیق باید اجتناب شود.
و کولتیواتور سطحی یا پابیل تا عمق 10 سانت سطح الارض توصیه می شود.

🔹🔸سوال دیگر اینکه شخم سطحی(کولتیواتور زدن) چه زمانی از سال در باغات انجام شود⁉️
▪️پاسخ:
✔️شخم سطحی باغات دو مرحله از سال توصیه می شود.
1⃣مرحله اول :ابتدای فصل خزان قبل از یخ بستن زمین(در وبلاگ انجمن در سایت گوگل هم تصویر لازم به اشتراک گذشته شده است.)
2⃣مرحله دوم:ابتدای فصل رشد قبل از آب اول که در مناطق کوهستانی سردسیر و نیمه سردسیر عمدتا از ماه اردیبهشت به بعد می باشد.

🔹🔸و سوال مهمتر چرا این دو بازه زمانی در بحث شخم سطحی باغات توصیه می شود⁉️
▪️پاسخ:
1⃣در مرحله اول که بحث شخم سطحی باغات اشاره گردید که توصیه زمانی ابتدای فصل خزان هست و عرض شد قبل از یخ بستن زمین انجام شود.
باغدار محترم مطلع باشد که با شروع فصل خزان بسیار آفات مثل:کنه ها-شپشک ها-شته ها-تریپس ها-زنجره ها-کرم سفید ریشه و......در باغات بر روی شاخه ها،جوانه ها،شکاف تنه درختان،بقایای گیاهان و علفهای هرز سطح باغ و درون خاکها بصورت،تخم،شفیره،ماده بالغ و.....زمستانگذرانی می کنند!!!
و جدا از بحث آفات بسیاری بیماریها بصورت اسپور همین شرایط سپری می کنند.
که در بحث هرس،سمپاشی های زمستانه،یخ آب زمستانه به کنترل و مقابله با این آفات و بیماریها اشاره گردیده که در بحث توصیه شخم سطحی باغات هم به دو دلیل در این بازه توصیه می شود:
▫️1-کاهش آفات و بیماریها
▫️2-با از بین بردن علفهای هرز ضمن مبارزه با زمستانگذرانی آفات و بیماریها باعث بشویم که پس از کولتیواتور زدن سطح تیره خاک نمایان شود و باعث جذب مناسبتر و حداکثری نور و گرمای آفتاب باشد تا در بحث کاهش خسارت سرمازدگی کمک موثری بشود.
2⃣و در مرحله دوم شخم سطحی باغات که قبل از اولین مرحله آبیاری فصل رشد توصیه می شود (در مناطق کوهستانی سردسیر و نیمه سردسیر عمدتا از نیمه دوم اردیبهشت ماه به بعد هست) و دلیل آن جهت کنترل و مقابله با علفهای هرز سطح باغ هست که این توصیه انجام می شود.

مهدی بازدید : 56 دوشنبه 18 آذر 1398 نظرات (0)

🔴 بسیار پیش می آید که چند کشاورز از یک سم که تولید یک شرکت است استفاده کنند، اما تعدادی نتیجه می گیرند و تعدادی نتیجه نمی گیرند !
در بسیاری از موارد دیده شده است که کشاورز کل مشکل را از سم
می داند :

*مهم ترین مشکلاتی که باعث می شوند سم اثر نکند یا کم اثر شود :*

*۱* استفاده در دماهای پایین یا بالا
به عنوان مثال بیشتر علف کشهای سیستمیک در دماهای بین 17 تا 30 درجه اثر می کنند و اگر در زمان سم پاشی دما پایین باشد به این معناست که هنوز جریان شیره آوندی به خوبی برقرار نشده و به اصطلاح گیاه ما از لحاظ فیزیولوژیکی در خواب است .
در صورتی که در گرما سم پاشی انجام شود و دما بالاتر از 35 درجه باشد، قبل از این که محلول وارد سیستم آوندی شود، آب آن تبخیر شده و ماده موثره وارد سیستم آوندی نخواهد شد و علفکش تاثیری نخواهد داشت .

*۲* دریچه نازل باز و سم با فشار زیاد به برگها برخورد کرده و به زمین می ریزد. این حالت از سم پاشی به خصوص در مورد حشره کشهای تماسی بدترین حالت ممکن است چون سم به پشت برگها نمیرسد و حشرات مستقر در آن مکان را کنترل نمی کند .

پس بهتر است که در این موارد از نازلهایی استفاده شود تا سم با قطرات ریز و به صورت مه بر روی برگها بنشیند . از این نظر سم پاش های خرطومی یا توربولاینر بهترین حالت ممکن هستند . زیرا ذرات محلول سم را بسیار ریز کرده و حتی دارای بار الکتریکی می کنند.

*۳* استفاده از سم بدون مویان یا سورفکتانت ، به دلیل کوتیکولی بودن سطح برگ و وجود لایه مومی قطرات سم به طور یکدست سطح برگ ها را خیس نکرده و کارایی سم بسیار کاهش می یابد . پس لازم است از روغنها و سورفکتانت ها استفاده شود تا سم به طور یکدست کل برگ را خیس نماید و چسبندگی و نفوذ لازم به درون کوتیکول را داشته باشد.

*۴* استفاده از آبهای ناخالص یا بعضا گل آلود رودخانه ها یا جویبارهای فصلی و حتی آب هایی با سختی و پی اچ بالا به شدت کارایی سموم را پایین می آورد .
و گاهی پی اچ محلول سم به اندازه ای کم یا زیاد می شود که می تواند اثر منفی روی تاثیر سم داشته باشد .
پس بهتر است از اصلاح کننده های آب استفاده شود .

*۵* عدم تشخیص صحیح نوع آفت و زمان صحیح مبارزه با آن موجب بدون تاثیر ماندن سموم می شود .

*۶* عدم کالیبره کردن سمپاش ها روی کارایی سموم اثر مستقیم دارد.

*۷* مقاومت آفات نیز مسئله ای هست که سال به سال به دلیل سمپاشی های مکرر جدی تر می شود.

مهدی بازدید : 53 یکشنبه 17 آذر 1398 نظرات (0)
 
خاک هایی می باشند که املاح جان دار در آنهابیشتر مشتمل بر کاتیون های غیرسدیمی مثل کلسیم ( Ca 2 ) و منیزیم ( mg 2 ) است . pH این خاک ها کمتر از 5/8 و Ec آن‌ها بیشتر از میلی موشواره بر سانتی متر است .

علل شور شدن خاک ها :
خاک ها ممکن است به دلايل متعدد , شور شوند که اساسی ترين آنان عبارتند از :

شور شدن مستقيم خاک از طريق آبيارى :
کليه آب هايى که در آبيارى مورد به کار گیری قرار مى گيرند کم و بيش داراى مقدارى نمک میباشند .
در هر نوبت آبيارى مقدارى نمک همراه با آب وارد محدوده م ىشود . در حالتی‌که میزان نمکى که بدين وسيله وارد محدوده شده‌است , از طريق شستشو بیرون نشود , سبب شور شدن خاک می شود . اين دسته شور شدن در آب و هواى گرم و کم آب و در شرايطی که از آب هاى شور در آبيارى استعمال شود تشديد می شود .

شور شدن از طريق آب زيرزمينى :
در شرايطى که تراز آب زيرزمينى بالا باشد , قابلیت تبخير میزان قابل توجهى آب از اين منابع موجود هست . آبی‌رنگ که از طريق نيروى کاپيلاريته به تراز خاک بالا آمده و از آنجا تبخير مى شود , نمک هاى خویش را در خاک باقى نهاده سبب ساز شور شدن آن مى شود . متاع بستر و مصرف بعضی از کودهای شيميايی نظير نيترات آمونيوم نيز قادر است در شوری خاک مؤثر باشد .

تصحیح #خاک _ های _ شور :
مطلوب ترين روش برای تصحیح خاک های شور , آب شويی است . برای اين خواسته املاح جانور در خاک را با محلول نمودن از عمق گسترش ريشه خاک بیرون می نمایند . بديهی است برای بیرون نمودن پس آب شور , بايستی اقداماتی نظير ايجاد زهکش را خواسته نمود .
مهدی بازدید : 54 جمعه 15 آذر 1398 نظرات (0)
 
حشرات دارای منفعت , حشراتی می باشند که میتوانند به باغتان جذب شوند , که حشره ها زخم رسان یا این که لارو آن‌ها‌را شکار می نمایند . اشکال متعدد بخش اعظمی برای مشکلات یگانه وجود دارا‌هستند :

• زنبورهای پارازيتوييد و چالکیدها Brachonids , Chalcids and Ichneumon Wasps
این حشره ها دارای منفعت کوچک , کرم های برگ خور را از میان می‌برند . شما میتوانید با کاشتن هویج , کرفس , جعفری , زیره سیاه و گل هویج وحشی , تمامی از خانواده تیره چتریان , آنان‌را به باغتان جذب نمایید . این گیاهان به آسانی رویش می نمایند و بعضی از آن ها را می بایست اذن بدهید تا گل بدهند . چون این گل آنهاست که حشره‌ها را جذب می نماید .

• کفشدوزک
این حشره ها , شته ها , کنه , مگس سپید و حشره‌ها پولک دار را مصرف می نمایند . با کاشتن اعضای خانواده گل آفتابگردان , کاسنی بری یا این که بومادران می‌توانید آن‌ها‌را به باغتان جذب نمایید .

• حشره‌ها شکاری مثل شیر مورچه و شته خوار
اینگونه حشره‌ها مصرف کنندگان مشتاق شته ها می‌باشند و لارو آنان ( نوزاد حشره ها ) شته ها و دیگر اشکال حشره‌ها آفت را می خورند . آن ها به گل های تیره کاسنی , از قبیل بومادران , گل مینا , گل ژاپنی جذب میشوند .

• زنبور ( Hover fly )
این جور زنبورها مصرف کنندگان مشتاق شته ها می باشند و لارو این حشره‌ها شته ها و دیگر حشره‌ها آفت را می خورند . آن ها هم جذب گل های تیره کاسنی می‌شوند , نظیر بومادران , گل مینا , گل ژاپنی .

• آخوندک
این حشره ها بزرگ اشتهای متعددی برای بیشتر آفات گلشن دارا هستند . تخم های آخوندک در گلشن قرار داده می شود که آن ها بعداز از تخم خارج وارد شدن , سرعت بالا رویش می نمایند و بزرگ میشوند .
مهدی بازدید : 57 شنبه 09 آذر 1398 نظرات (0)

☘️عزیزاله شهیدی فر اعلام کرد : مازندران از توانمندی های بالایی در ساخت تولیدات کشاورزی شامل است که مقام خیر و خوبی در مملکت دارااست .

☘️ مازندران با بک و نیم درصد خاک و دو و نیم درصد مرحله زیرکشت مرزو بوم ۱۰ درصد اررش اقتصادی مرزوبوم را به خویش اختصاص داده است .

☘️۳۰ درصد مرکبات و ۷۰ درصد کیوی و ۷۰ درصد گل و گیاه در غرب استان ایجاد می شود .

☘️از ۷۵ جور فرآورده زراعی و باعی در استان داریم در ۱۴ فرآورده جايگاه در آغاز را در مرز و بوم داریم .

☘️نیمی از مرکبات و ۴۰ درصد برنج و ۴۰۰ واحد گل و گیاه مملکت در مازندران ساخت می شود .


☘️ تولیدها کشاورزی در موضع خیر قراردارد البته ایده آل نیست .

☘️بهترین محصول ها کشاورزی مرزو بوم و جهان را در مازندران داریم نباید با این ساخت نزاع کرد و کشورهای فرنگی خواستار تولید ها کشاورزی ما با مارک مازندران می‌باشند .


☘️طبق گفته های موسسات صادرکننده مبتنی بر این که کیوی مازندران هیچگونه نیازی به آزمایش آلاینده ها ندارد و سلامت و کیفیت خوب است .

☘️برنج و مرکبات ما صادر می شود البته ما شعار آلودگی محصول ها را می‌دهیم و با چنین گفته هایی میخواهیم به خودمان ضربه بزنیم و نباید خودزنی کنیم .
مهدی بازدید : 44 پنجشنبه 07 آذر 1398 نظرات (0)

مشخصات ظاهري :
رنگ تن حشره بالغ خاکستري مايل به قهوه اي روشن , بالهاي جلوي رنگ مايل به قهوه اي , و يک رديف نقطه هاي رنگ در کناره جلويي بالايي ديده مي شود بالهاي زيرين حشره سفيدرنگ است .
چگونگي ضرر :
لاروها ( کرم هاي ) نسل اولیه که جدید از تخم بيرون آمده اند بمدت يک ساعت از روي برگ به کارگیری کرده و درون برگ مي شوند آنگاه با وجود آوردن سوراخي از محل غلاف برگ وارد ساقه گياه مي شود . اين کرم ها به‌تدریج رویش کرده و ساقه کثیف را ترک مي نمایند و وارد ساقه هاي اطراف مي شوند . وقتي کرم ها به گياه برنا یورش مي نمایند ابتدا برگ مياني يا باطن گياه زردرنگ مي شود آنگاه به‌تدریج کم آب مي شود . در شرایطی‌که یورش آفت زمان رویش کردن و گل دادن برنج باشد دانه در خوشه تشکيل نمي شود که اين برهان سبب خشکيدگي خوشه شده .
منش هاي پیکار :
الف ) جنگ زراعي پائيزه و زمستانه :
1 - برداشت برنج از پائينترين نصیب گياه
2 - فرآورده بعداز برداشت تا تعدادی روز در مزرعه باقي باقیمانده تا کم آب شود .
3 - سوزانده کاه و کلش باقيمانده در مزرعه
4 - بعد از برداشت , کشت شبدر و کلزا انجام مي شود .
5 - از بين بردن علف هاي هرز اطراف مزرعه
6 - آيش مزرعه
ب ) رعايت قوانین قرنطينه داخلي
ج ) کشت جور مقاوم برنج در قبال کرم ساقه خوار
د ) پیکار بيولوژيکي :
رهاسازي زنبور تريکوگراما در خزانه و زمين اصلي
هـ ) نبرد شيميايي
با بازدید کرم ساقه خوار در خزانه زماني که بوته 2 تا 3 برگي می‌باشند مي توان از سم ليندين 25 % , 6 گرم در هر متر مربع سمپاشي کرد . در زمين اصلي از سم ديازيتون گرانول 5 تا 10 % بمقدار 2 کيلوگرم ماده خالص در هکتار به کار گیری کرد  که نوبت اول 30 روز بعد از نشاء و نوبت دوم 60 تا 70 روز بعد از نشاء انجام مي شود.
مهدی بازدید : 51 سه شنبه 05 آذر 1398 نظرات (0)

گیاهان خانگی عموما دارنده دو جور میباشند :
گیاهان با برگهای دکوری و گیاهان گلدار
برای این دسته از گیاهان کودهای بی نقص جانور در بازار که دارنده میزان ای برابر از پتاسیم , فسفر و نیتروژن هستند مطلوب خیس است . اعتنا داشته باشید برای گیاهان گلدار کودهایی که فسفر و پتاسیم آن ها بیشتر از نیتروژن میباشد خوبتر می‌باشند و گیاهانی که صرفا برگهای تزئینی دارا هستند به کودهایی با نیتروژن بیشتر نیازمندند .
فراموش نکنید نیاز کودی گیاهان با یکدیگر گوناگون است .
نیازی کودی گیاهان با یکدیگر مختلف است و بایستی در میزان و زمان کود دادن به گیاهان اعتنا نمائید . چنانچه گیاه شما از نبود کود مشقت می‌برد درحال حاضر کود دهی را انجام دهید , البته در لحاظ داشته باشید گیاهانی همچون کاکتوس که دارنده رشدی کم میباشند نیازی به کود کمتری دارا هستند . در‌صورتی‌که برای آن جور از کاکتوس ها که گل می دهند تحت عنوان محرک پرورش می‌خواهید کود دهی را انجام دهید , غلظت کودی که به کار گیری میکنید یک چهارم کود دهی معمولی در دیگر گیاهان باشد .

تعداد صفحات : 6

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 56
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 47
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 95
  • بازدید ماه : 314
  • بازدید سال : 2,125
  • بازدید کلی : 13,688